– Mitt ansvar er kommunikasjon, og det betyr å kommunisere ut til forbrukerne gjennom for eksempel reklame, i tillegg til å sørge for all slags kommunikasjon internt i Maarud.
Skal få oss til å tenke Maarud
Fra kontoret på Helsfyr i Oslo jobber Annette blant annet med å sørge for at folk rundt om i hele landet tenker Maarud når de tenker snacks. Når du står i butikken og skal velge hva du skal kose deg med foran TV-en på lørdagskvelden og du velger en pose fra Maarud, da har Annette gjort jobben sin.
– Det er utrolig spennende å jobbe med å få folk til å få lyst til å kjøpe våre produkter, sier Annette.
Gamle favoritter og bestselgende klassikere
Kommunikasjonsavdelingen jobber også mye med å være i direkte dialog med forbrukerne. Da handler det ofte om folk som tar kontakt for å spørre om en gammel favoritt som de savner muligens kan komme tilbake.
– Akkurat nå er det Potetgull Brunet Smør & Chili som veldig mange har lyst på. Men klassikerne består jo, og det er de vi selger mest av – Salt, Salt & Pepper, Paprika, Ost & Løk, Sourcream & Onion.
Annette kan også fortelle om innsikt som viser at folk foretrekker ulike smaker i forskjellige deler av landet, og kan blant annet avsløre at Potetgull Ost & Løk dominerer veldig fra Midt-Norge og nordover – uvisst av hvilken grunn.
Uvanlige henvendelser
– Og hvis vi har gjort en endring på et produkt, er det ofte noen som ønsker å kommentere det. Andre ønsker bare å gi oss ros og si at de håper vi aldri slutter med akkurat deres egen favoritt, forteller hun.
Av og til kommer det også inn litt mer uvanlige henvendelser.
– Vi har blitt spurt om å sponse et bryllup, der brudgommen var ekstremt glad i Maarud Potetgull Paprika! Vi har også hatt journalister som lurer på om vi vil gå tomme for upoppet popcorn etter at det ble en trend å dyrke popcorngress.
En merkevare de fleste har et forhold til
Slike henvendelser i jobbhverdagen betyr at Annette merker veldig godt hva Maarud har å si for folk flest i Norge.
– Det er jo veldig gøy å jobbe med en merkevare som egentlig alle i Norge har et forhold til. Maarud som merkevare har jo en lang tradisjon i det norske markedet helt tilbake til 1936.