– Pakningsdesign er et av mine hovedansvarsområder. Det gjelder både nye pakninger når vi lanserer et nytt produkt og eksisterende pakninger, forteller Michael.
Kreativitet og tradisjoner
Jobben gir ham mye rom til å være kreativ, noe han opplever som ekstra gøy. Men for at Maarud skal kjennes igjen av alle overalt, er det en del ting som må sitte.
– Blant annet må logoen og det kompetente skjoldet være med, riktig farge skal brukes til de ulike smaksvariantene og typografien skal stemme.
Samler inspirasjon fra hele verden
– Det viktigste med pakningsdesign er å skape noe som står veldig bra ut i butikkhyllene, kommuniserer smak og trigger til kjøp. Og så må det vise at det kommer fra Maarud. Det er skikkelig gøy å se produktet ute i butikken etter å ha vært med på hele reisen, sier Michael.
Han samler designinspirasjon fra hele verden, og lar ting kverne i hodet før han setter nye ideer ut i markedet på Maarud sitt kontor på Helsfyr.
Fra hvit pappeske til over 60 millioner fargerike poser
Det har skjedd mye med hvordan potetchipsen har blitt presentert siden starten av Maarud-eventyret i 1936. Da het det som nå er Maarud Potetgull Franske poteter og kom i en hvit pappeske med blå skrift.
I dag selges det over 60 millioner poser Maarud-snacks i året, og det finnes over 50 ulike produkter som alle har sitt eget design og sin egen farge.
Fikk være med på stor endring
Den siste store endringen på hvordan Maarud-snacksen ser ut kom i 2023, da hele produktporteføljen ble relansert med nytt design. Denne prosessen ble ledet av Michael.
– Jeg føler jo både på stolthet og glede over å ha denne jobben. Nå har jeg vært her i over 12 år, og det er mange som har vært her mye lenger. Sammen er vi en fantastisk god gjeng, sier han.
Selv har Michael Maarud Potetgull Paprika som favorittsnack akkurat nå, men det kan endre seg.
– Vi får jo hele tiden frem nye, spennende smaker, så Paprika blir stadig utfordret og henger nok i en tynn tråd!