Maarud

REMA er en av de tre store kundene til Maarud, i tillegg til NorgesGruppen og Coop. Tron har jobben med å sørge for at alle som handler Maarud-snacks i de rundt 680 REMA-butikkene i Norge finner det de skal ha.

Detaljerte avtaler hvert år
– Hvert år forhandler vi om hvor mye vi skal levere, hva vi skal levere og hvor mye plass produktene skal ha i de ulike butikkene. Så følger vi opp avtalen gjennom året og ser om vi må gjøre endringer eller kjøre på som planlagt. 

I tillegg avtaler han hvilke kampanjer Maarud vil kjøre i REMA-butikkene til ulike tider. En kampanje kan for eksempel handle om å kjøre en tilbudsperiode på et bestemt produkt eller å skape ekstra oppmerksomhet rundt et nytt produkt når det lanseres.

Gøy når alle liker snacks
Tron forteller at for ham er ingen dag på jobben lik og at han trives veldig godt med å måtte løse ulike utfordringer hele tiden.

– Variasjonen jeg opplever her på Maarud er en av tingene som gjør at jeg virkelig liker denne jobben. I tillegg er det jo gøy å jobbe med snacks. De fleste har et forhold til snacks, og det er stort sett bare positivt!

«Alle» liker nye produkter 
Maarud lanserer nye produkter jevnlig, og da er det også Tron og de andre på teamet sin oppgave å sørge for at butikkene tar disse inn i sitt sortiment. Det er som regel en vinn-vinn-situasjon, sier han.

– Nye produkter får jo gjerne oppmerksomhet i media med terningkast og så videre. Butikksjefene er veldig glade i nye produkter fordi det øker salget av andre ting også, siden butikkundene gjerne kjøper det nye i tillegg til sin gamle favoritt.

Nordmenn er vanedyr
Men etterpå er det viktig å kunne «knekke koden» og sørge for at folk kjøper det nye produktet igjen. Tron kan nemlig fortelle at vi er ganske så tradisjonelle i våre valg her i landet.

– Det har vært veldig lite variasjon blant topp 20-produktene de siste 20 årene. Vi nordmenn er vanedyr. Når det er sagt, så er folk også glade i nyheter! Derfor er vi på Maarud avhengig av å ha noe nytt å presentere et par ganger i året. 

Tar seg tid og treffer godt
Men han skynder seg å legge til at det ikke handler om å lansere hva som helst.

– Maarud bruker mye tid og ressurser på å gjøre gode analyser og skape innsikt før et nytt produkt rulles ut i dagligvarehandelen. Vi treffer som regel godt, og da er det ekstra hyggelig å reise ut og introdusere de spennende nyhetene.